sunnuntai 12. tammikuuta 2014

Alakoulun käsityöprojekti: Muinaistulien yö (majakka), tuntisuunnitelma


KÄPOP KSP1
MUINAISTULIEN YÖ: MAJAKKA

-         ALAKOULUN KÄSITYÖPROJEKTI

 
 JAKSOSUUNNITELMA

Luokka-aste: 5.-6. luokka

Jakson pituus: 8 x 2 h

Tavoitteet

Tiedot ja taidot:

·        saven muovaaminen ja pintakäsittely

·        virtapiirin rakentaminen

·         pujottelu

Suunnittelun taidot:

·        omaperäisyys ja luovuus

·        suunnitelman toteuttamiskelpoisuus ja toimivuus

Työskentelyn taidot:

·        kokonaisen käsityöprosessin hallinta

·        työskentelyn pitkäjänteisyys ja tarkkuus

·        työohjeiden huolellinen lukeminen ja ohjeiden mukaan toimiminen

·        erilaisissa ryhmissä toimiminen

Kasvamisen taidot:

·        oman ja toisen työn arvostaminen

·        ilo omasta työstä
 

Työvälineet ja materiaalit: savea, muovaamisalustoja, kaulimia, pahvirullia, sanomalehtiä, veitsiä, puulastoja, muovinpaloja, keramiikkamaaleja, saviuuni, elektroniikkasarja Majakka 041, patteri (4,5V), naruja, nauhoja, lankoja, virkkuukoukku


 1.     SUUNNITTELE MAJAKKA

Motivointi: Opettaja johdattaa aiheeseen näyttämällä erilaisia kuvia majakoista (dataprojektori, dokumenttikamera, paperikuvat ym.) ja keskustelemalla oppilaiden kanssa majakan toimintaperiaatteesta ja merkityksestä merenkulkijoille. Tunnille varataan suunnittelupaperia, lyijy- ja värikyniä, viivaimia ja harppeja.

Opettaja näyttää malliksi itse savesta valmistamansa majakan.







Suunnittele majakan malli (koko, ikkunat, ovet, katto, väritys, yksityiskohdat) paperille piirtämällä. Majakan runkokehikko tehdään savesta ja kehikkoon tulee aukkokerroksia. Aukkojen tulee olla riittävän suuria (ainakin 1cm x 1cm), jotta niistä voi pujotella seinärakenteiksi naruja, nauhoja tai lankoja. Rajaa majakan muoto tornimaiseksi ja korkeudeksi korkeintaan 40cm. Työn ympärysmitan pitäisi olla noin 10 cm.

 
2.     VALMISTA SAVESTA MAJAKAN RUNKO

Kiedo sanomalehti pahvirullan ympärille.
 







 
 







Kauli savesta noin 1cm:n paksuinen levy. Leikkaa levystä pahvirullan levyinen kaistale ja kiedo se rullan ympärille. Leikkaa puulastalla tai veitsellä ylimääräinen savi pois.





Leikkaa savilevystä hieman pahvirullaa ympärysmitaltaan suurempi ympyrä, tee sen keskelle läpimitaltaan noin kahden senttimetrin reikä ja kiinnitä ympyrä tekemäsi tornin yläosaan. Voit halutessasi tehdä tasanteelle kaiteet. Muista kiinnittää kaikki saumat huolellisesti.







Kauli uusi pienempi levy ja muotoile siitä kapeampi torni majakkavaloa varten. Kiinnitä valotorniin katto, mutta älä kiinnitä valotornia majakkarakennukseen kiinni.  Vedä pahvirulla ison tornin sisältä pois. Se lähtee helposti sanomalehden mukana. Jätä työt rikkinäisen muovin alle kuivumaan yhdeksi tai kahdeksi päiväksi.

 


 
3.     LEIKKAA MAJAKKATORNIIN PUJOTTELUAUKOT JA IKKUNAT

Leikkaa terävällä veitsellä tai puukolla majakkarakennuksesi pehmeään seinään suunnitelmasi mukaan narujen/nauhojen pujotteluaukot ja ikkunat. Tee ikkuna-aukot myös valotorniin. Katso, että pujotteluaukot ovat riittävän suuria (vähintään 1cm levyisiä ja korkuisia). Jätä työ kuivumaan viikon ajaksi rikkinäisen muovin alle.


4.     MAALAA MAJAKKATORNI

Maalaa majakkasi keramiikkamaaleilla halutun väriseksi. Älä maalaa pohjaa, jottei majakka tartu poltettaessa alustaansa kiinni. Jos maalia on valunut pohjaan, puhdista se huolellisesti veden avulla (esim. veteen kastetulla superlonin palalla). Jätä työ saviuunissa poltettavaksi.


5.     VALMISTA VIRTAPIIRIOSA

Kokoa majakan valo Kouluelektroniikan Majakka 041 opetussarjan ohjeiden mukaan.















Ole tarkka transistoreja ja elektrolyyttikapasitoria asentaessasi, sillä napaisuuden on oltava ehdottomasti oikein. Komponentit on asennettava tarkoin kuvien mukaisesti.

 
 
 
 
 

 











6.     TEE MAJAKAN SEINÄT VALMIIKSI

Pujottele majakan rungon pujotteluaukkoihin narua tai muuta valitsemaasi nauhaa. Pujotteluaukon käydessä ahtaaksi, voit käyttää virkkuukoukkua apunasi vetäessäsi langan majakan sisältä.

 

7.     YHDISTÄ MAJAKAN VALO MAJAKKATORNIIN

Aseta majakan valo ylätasanteelle ja pujota virtajohtimet tasanteella olevasta aukosta majakkatornin sisään. Pujota hauenleuat majakan seinän alaosassa olevasta reiästä ja yhdistä ne 4,5 vatin patteriin. Voit myös halutessasi jättää patterin majakan sisään (tällöin myös hauenleuat jäävät majakan sisäpuolelle). Majakkarakennuksen ylätorni kannattaa nostaa vasta tässä vaiheessa paikoilleen.




 






8.     MAJAKOIDEN ESILLE LAITTAMINEN JA TYÖN ARVIOINTI

Muodostakaa majakoista näyttely koulun yhteisiin tiloihin. Tehkää yhdessä sopiva näyttelyalusta käyttämällä apuna erilaisia kiviä, simpukoita, kasveja jne.

Arvioi yhdessä opettajan kanssa onnistumistasi tässä projektissa tietojen ja taitojen, suunnittelun, työskentelyn sekä kasvamisen osalta.

 









 


 

DIDAKTISTA POHDINTAA

 Luokka-asteeksi valittiin 5.-6. luokka. Projektin tavoitteet ja sisällöt laadittiin sen mukaisiksi. Tavoitteet ovat realistiset ja toteutettavissa. Aiheena majakka varmasti kiinnostaa isompia alakoululaisia. Majakan valmistamiseen käytettävät työvaiheet ovat monipuolisia ja siten ylläpitävät mielenkiintoa. Majakan virtapiirin kokoaminen (Majakka 041) ohjeiden mukaan on haasteellista ja pikkutarkkaa, eikä se näin ollen sovi alemmille luokka-asteille.

Saven käsitteleminen majakan muotoon ei ole vaikeaa nuoremmillekaan oppilaille. Aukkojen tekeminen pehmeään saveen onnistuu hyvin tylsemmälläkin välineellä. Jos savi on kuitenkin jo päässyt kovettumaan, pitää aukkojen tekemiseen käyttää terävämpää välinettä (esim. kirurginveitsi). Turvallisuuden vuoksi terävät välineet sopivat vain vanhempien oppilaiden käyttöön ja tällöinkin varovaisuuteen on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Integrointi: Työ sopii hyvin integroitavaksi kuvaamataitoon. Tällöin etuna on, että ryhmää voidaan jakaa, kun käytettävissä on enemmän resursseja (opettajia ja oppitunteja). Tehtäessä majakan runkoa savi ei saa kuivua liian nopeasti, jotta siihen saadaan leikattua tarvittavat aukot. Opetuskerrat ja oppilasjaot voidaan suunnitella jakautumaan tekstiilityön, teknisen työn ja kuvaamataidon kanssa.

Aiheena majakka ja merenkulku sopivat integroitaviksi myös historiaan ja ympäristötietoon.

Eriyttäminen: Taitava oppilas voi tehdä majakkatorniinsa enemmän pujotteluaukkoja ja pieniä yksityiskohtia kuin hitaampi tai heikompi oppilas.

Elektroniikkatyön osuus on tarkoitettu tehtäväksi yksilötyöskentelynä. Sen voi kuitenkin tehdä myös parityöskentelynä siten, että pari tekee yhdessä kummallekin oman majakkavalon (parin antama tuki, yhdessä pohtiminen).

Mahdolliset ongelmakohdat ja haasteet:  Virtapiirin ja pujottelujen tekemiseen saattaa molempiin mennä kaksi kaksoistuntia, joten olisi tärkeää saada projekti integroitua kuvaamataitoon. Ainakin majakan maalaaminen voitaisiin tehdä kuvaamataidon tunnilla. Tällöin saataisiin yksi kerta lisää virtapiirin tai pujottelun tekemiseen.

Majakka 041-sarjan kokoaminen on haasteellinen. Jos asentaa komponentit piirilevylle väärin, ei majakan valo toimi. Opettajan kannattaa tarkastaa epävarmat sijoittelut ennen osien juottamista. Myös nopeasti edistyvät oppilaat voivat olla apuna muille oppilaille.

Työn toteuttaminen vaikeutuu, jos koululla ei ole omaa keramiikkauunia. Silloin pitää ennen projektin aloittamista miettiä, missä savityöt saa poltettua.

  
 
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti