tiistai 22. huhtikuuta 2014

Ompelun kurssityö: Didaktinen osio

KASSIN/LAUKUN OMPELU

Kassin ompeleminen on hyvin perinteinen käsityö alakoulun puolella. Työ sopii toteutettavaksi 3.-6. luokan oppilaille. Isommille/taitavimmille oppilaille lisätään työhön erilaisia vaikeusasteita.

Työn esittely ja motivointi

Luokan seinillä on kuvia erilaisista laukuista ja kasseista. Lisäksi luokassa on esillä paljon valmiita tuotteita, sillä jokainen oppilas on saanut tuoda kotoaan koululaukkunsa lisäksi jonkun muun laukun tai kassin. Opettaja on toivonut erityisesti kankaasta valmistettuja kasseja, mutta kaikenlaiset kassit ja laukut ovat tervetulleita. Oppilaat esittelevät vuorollaan laukkunsa/kassinsa ja kertovat sen tarinan. Tutkitaan, minkälaisista osista kassit/laukut muodostuvat ja millaisia pieniä, kivoja yksityiskohtia niissä on. Käydään keskustelua erilaisten laukkujen käyttötarkoituksesta ja voidaan luokitellakin laukkuja sen mukaisesti.
 Opettaja kertoo, että tekstiilityössä ommellaan seuraavaksi kassi. Isompien oppilaiden kohdalla voidaan puhua laukusta, sillä sen ei tarvitse olla muodoltaan niin kassimainen. Tuote valmistetaan vahvasta puuvillakankaasta. Sovitaan yhdessä valmistettavan laukun/kassin käyttötarkoitus. Oppilaat saavat  ryhtyä muotisuunnittelijoiksi ja piirtää oman "designlaukkunsa". Kotoa tuoduista tuotteista ja esillä olevista kuvista voi halutessaan ottaa vinkkiä kassin suunnitteluun. Suunnittelua voi myös tehdä pareittain.

Ajankäyttö
 
Laukun ompelemiseen menee 5-6 kaksoistuntia
1. suunnittelu
2. leikkaaminen
3. ompeleminen
4. ompeleminen
5. ompeleminen
6. arviointi prosessista ja valmiista tuotteesta

Integrointi

Työn motivoinnin voi integroida kuvaamataitoon. Piirtämisvaiheessa saadaan muilta oppilailta ideoita, joita voi sitten soveltaa omaan tuotteeseen. Luovuus, yhteistyö ja sosiaalinen vuorovaikutus korostuvat.
Motivointivaiheessa oppilaat kertovat tarinan omasta kotoa tuomasta tuotteestaan, joten tehtävä integroituu äidinkieleen tältä osin.

Eriyttäminen

Työn eriyttäminen tapahtuu jo suunnitteluvaiheessa.Vaikka työ tehdään pääosin ompelukoneella, voidaan siihen lisätä mm. kankaanpainantaa, käsinkirjontaa, konekirjontaa, virkkausta tai punontaa oppilaan omien taitojen mukaan. Myös erilaisten taskujen tekemisellä ja nappien sekä muiden kiinnikkeiden lisäämisellä saadaan eriytettyä työtä mukavasti. Isommat oppilaat ompelevat työhönsä vetoketjun ja vuorin

Prosessin aikaiset tavoitteet
Tiedot ja taidot:
3.-4. lk
- tietoa materiaaleista (puuvilla), käsityömerkinnät
-valmiin kaavan käyttö (mittaaminen, langansuunta, leikkaaminen)
- neulaaminen
- ompelukoneen käyttö (langoitus, puolaus, suora- ja siksakommel)
- sauma, käänne, huolittelu
- kohdistus
- kiinnittimet
- tikkaus tukena tai koristeena
- silitys

5.-6. lk
Isommille oppilaille uutta tietoa ja taitoa sen lisäksi, että käyttää jo aiemmin oppimiaan tietoja ja taitoja (vanhan kertaamisen lisäksi)  
- oman tai valmiin kaavan käyttö, kaavan piirtäminen
- vetoketjun kiinnittäminen
- vuorin ompeleminen tuotteeseen

Suunnittelun taidot:
Jokainen oppilas tekee useamman luonnoksen omasta kassistaan/laukustaan. Suunnitelmat käydään läpi opettajan kanssa ja mietitään, onko niiden toteuttaminen mahdollista. Suunnitelmista valitaan toteuttamiskelpoisin. Jo tässä vaiheessa tapahtuu arviointia tulevaa työtä ja omia taitoja kohtaan (realistisuus omiin taitoihin).
Työn eriyttäminen tapahtuu jo tässä vaiheessa. Taitavammat/isommat oppilaat keksivät työhönsä enemmän visuaalisia ja teknisiä ratkaisuja kuin taitotasoltaan heikommat oppilaat. Luovuus ja ongelmanratkaisu kehittyvät suunnittelun myötä.

Työskentelyn taidot:
Työn pitää edetä suunnitelmallisesti ja johdonmukaisesti. Mitä pienemmistä oppilaista on kyse, sitä selkeämmät ja lyhyemmät ohjeet. Ohjeet annetaan sekä demostroiden pienissä ryhmissä että kirjallisina työpiirrustuksineen. Lisäksi esillä on kongreettisia malleja työn eri vaiheista. Tavoitteena on, että oppilas oppii seuraamaan työohjeita. Jos työ tehdään ensimmäisenä varsinaisena ompelutyönä kolmannella luokalla, uusien taitojen harjoitteleminen korostuu työssä.
On tärkeää, että työskentelyssä jokainen ottaa vastuun yhteisistä tiloista ja materiaaleista sekä huolehtii työturvallisuudesta.

Kasvamisen taidot:
Oppilas kokee iloa omasta työstään, oman suunnitelmansa mukaan yksilöllisen tuotteen valmistamisesta. Kun valmiit työt laitetaan esille muiden nähtäviksi, oppilas saa positiivista palautetta ja hänen itsetuntonsa kasvaa. Positiivinen palaute kannustaa kehittämään käden taitoja, vaikka tuote ei olisikaan aivan odotusten mukainen. Kun tuotteen eteen on tehnyt työtä, sitä arvostaa eri tavalla kuin kaupasta ostettua valmista tuotetta.

Arviointia työn toteuttamisesta

Opettajana taitoni riittävät tämän aihepiirin opettamiseen. Koulussamme on tapana, että kolmasluokkalaiset ompelevat itselleen kassin. Kassilla on käyttöä liikuntatunneilla tai kirjastokassina. Olen toteuttanut tällaisen projektin kolmasluokkalaisten kanssa heidän ensimmäisenä varsinaisena koneompelutyönään. Työ on riittävän selkeä ja siinä pienikin oppilas saa käyttää omaa suunnitelmaansa (värivalinnat, kankaat, oma merkki, tasku tai ei jne). Isompien oppilaiden kanssa en ole toteuttanut laukun (esim. olkalaukun) ompelua, mutta uskoisin sen olevan oppilaille mieluinen tuote. Ehkä vielä toteutan tällaisen työn.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti